Halaman

Pengikut

Sabtu, 18 September 2010

Tips 15 Minit Untuk Kembali Cergas


Seharian menatap skrin komputer pastinya menyebabkan stamina menurun. Rasa letih dibahagian tengkuk,punggung dan pinggang adalah lumrah. Lakukan senaman ini dalam posisi duduk selama 15 minit...

= Silang kedua tangan dan letakkan di bahu (seperti memeluk diri) dgn kuat selama 10saat. Ulangi dgn mengubah posisi tangan.

= Luruskan tangan kiri dan tarik ke arah kanan tepat didepan dada anda. Gunakan tangan kanan utk menahannya. Biarkan selama 10saat dan ulanginya dgn mengubah posisi tangan.

= Relaks,kemudian gerakkan kepala ke kanan,kiri,atas dan bawah. Masing-masing dilakukan selama 5 saat.

= Sentuh bahu sebelah kiri anda dgn menggunakan telinga sebelah kiri. Ulangi dibahu sebelah kanan dengan telinga kanan. Ulangi 2 kali.

= Duduk tegak sehingga punggung tertarik naik. Kemudian,tarik perut dan tahan nafas selama 5 saat lalu hembus perlahan-lahan. Ulangi sebanyak 5 kali.

= Genggam jari jemari tangan kanan dan kiri dgn kuat dan tarik tangan kebelakang kepala. Condongkan ke kanan dan kiri sehingga anda merasa semua otot punggung dan pinggang seperti tertarik. Tahan selama 10 saat dan ulangi lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ShareThis